Tips på enkel styrketräning hemma

Tips på enkel styrketräning hemma

19 december, 2021 0 av Fredrik

Ni som följer bloggen vet att löpning ligger mig varmt om hjärtat. Då kan jag på ett avslappnat sätt reflektera över de böcker jag läst på senaste. Men jag kör även en del träning här hemma. Främst lite enklare styrketräning med kroppsvikten.

Min vanliga hemmaträning

Mitt upplägg är ganska simpelt. Jag använder i stort sett inga träningsredskap, förutom en chinsstång i dörrkarmen och några böcker (kommer till det senare). Min filosofi är att jag ska kunna göra dessa övningar var jag än befinner mig, t.ex. om jag är ute och reser. Jag kör en sorts cirkelträning, vila och repetitioner varierar jag ofta efter dagsform.

Träningspasset:

Vanliga armhävningar i hemmet
Vanliga armhävningar
  • Burpees
  • Armhävningar, vanliga
  • Chins (har man ingen chinsstång kan man ibland köra i en dörr eller stabil hylla)
  • Situps
  • Burpees
  • Armhävningar, smalt grepp hållandes i 2-3 normala inbundna böcker.
  • Chins med handflatorna mot dig (chin ups?)
  • Situps åt sidorna
  • Burpees

Ibland kör jag 1-2 omgångar till av ovanstående schema, men det är i alla fall grunden. Eftersom det handlar om kroppsviktsträning så kan man ofta göra väldigt många repetitioner. Vanligtvis kör jag i stort sett så många reps jag orkar på varje övning. Men kanske att jag tar det lite lugnare i början för att på sista omgången verkligen gå till failure.

Hoppas ni gillar passet, kommentera gärna med era egna upplägg!